Spółka Valmind została zarejestrowana 10 grudnia 2021 roku. Głównym kierunkiem rozwoju jej działalności jest udostępnianie pracowników na zasadach outsourcingu instytucjom kultury w Warszawie i Krakowie. Działalność jest związana z pozyskiwaniem ofert pracy, wyszukiwaniem pracowników dla instytucji kultury, oraz kierowaniem ich do pracy.
Podstawowym założeniem spółki wpisanym niejako w jej cel działalności jest przygotowanie zatrudnianych pracowników tak, aby spełniali oni wymagania instytucji kultury, która przekazuje nam w opiekę stanowiska pracy przy obsłudze publiczności (tak zwany właśnie outsourcing). Instytucje kultury zmieniają model zarządzania procesem obsługi publiczności, zakładając jednocześnie podniesienie poziomu jakości obsługi oraz włączenie osób wykluczonych z rynku pracy w obieg rynku pracy w przestrzeni kultury. Namawiamy instytucje kultury, aby otwarły się na mniejszości językowe i kulturowe. Wychodzimy z przekazem, iż istotnym elementem zarządzania instytucją poza dostosowywaniem oferty wystawienniczej do grona odbiorców jest przyjmowanie do pracy pracowników z wymienionych mniejszości. Założenia jak wyżej wynikają bezpośrednio z zadań statutowych Instytucji.
To, co jest trudnym zadaniem dla instytucji nieposiadającej odpowiednich środków i kompetencji do zmian w strukturze zatrudnienia, jest dla naszego Przedsiębiorstwa Społecznego wyzwaniem i możliwością prowadzenia własnej działalności i osiągania celów. Zatrudniamy pracowników ze wspomnianych wyżej mniejszości, ludzi wykluczonych z rynku pracy i po odpowiednim przeszkoleniu, kierujemy na stanowiska obsługi publiczności.
W celu odpowiedniego przygotowania pracownika do pracy dla instytucji kultury, zapewniamy mu cykl szkoleń. W pierwszej kolejności przygotowanie pracowników wymaga przeprowadzenia szkoleń z zakresu obsługi publiczności takich jak ECHOCAST (European Cultural Heritage Organizations Customer Awareness Staff Training) lub nowopowstałe Ramię Kutlury prowadzone przez Stowarzyszenie Tak/Tyka Kultura.
Drugi etap to tak zwane szkolenia stanowiskowe, obejmujące swoim zakresem wprowadzenie do zrozumienia oferty danej Instytucji, ale także jej historii, celów i wartości jakie prezentuje. Szkolenie zakłada spotkania z pracownikami działów obsługi publiczności, kuratorami oraz pracownikami administracji i działu utrzymania infrastruktury. Częścią tego etapu jest też wdrożenie pracowników do obsługi systemów rezerwacji biletów grupowych i indywidualnych, sprzedaży wydawnictw, obsługi kasy fiskalnej i tym podobnych niezbędnych umiejętności. Docelowo szkolenie poza przekazaniem niezbędnej wiedzy dla przyszłych pracowników ma wprowadzać ich do zespołu jako pełnoprawnych współpracowników, identyfikujących się z instytucją.
Trzeci poziom szkoleń przeznaczony szczególnie dla osób niewładających biegle językiem polskim i nieznających specyfiki naszej kultury, co z punktu widzenia instytucji jest utrudnieniem, ale także sposobem na dostosowanie się do nowej grupy publiczności.
Wszystkie te szkolenia i programy wdrożeniowe pozwolą nam na przygotowanie pracowników do pracy w instytucji kultury. Budżety przeznaczane przez instytucje na przekazywanie zadań podmiotom zewnętrznym rosną z każdym rokiem i stanowią obecnie ważną część całości ich budżetu. Trudno dokonać analizy statystycznej środków przeznaczanych na obsługę publiczności w instytucji kultury, które z definicji różnią się programem, poziomem ilości zwiedzających czy stopniem zaangażowania pracowników w proces zwiedzania.